Het Nederlands kampioenschap wielrennen op de weg werd in
1914 niet in Nederland verreden, maar in de Belgische hoofdstad Brussel.
Chris Kalkman pakte dat jaar voor de tweede keer de
Nederlandse titel. In 1909 was hij voor
het eerst Nederlands kampioen geworden. Kalkman is ook een bekende naam in de
wielerhistorie omdat hij in 1909 de eerste editie van Olympia's Tour won.
Motor- en rijwielwet
Maar waarom werd het NK van 1914 in België verreden en niet
in Nederland? In ons land was een 'motor- en rijwielwet' van kracht, die
bepaalde dat het eigenlijk verboden was om 'snelheidswedstrijden' op de
fiets te organiseren, ‘tenzij er verlof
is gegeven’. Wegwielrennen werd indertijd door de Nederlandse overheid beschouwd
als een gevaarlijke en onzedige sport, met als gevolg dat lokale overheden vaak
geen 'verlof' wilden geven om zo'n wedstrijd op hun grondgebied plaats te laten
vinden. In 1914 kon de Nederlandse
wielerbond hierdoor geen Nederlandse locatie vinden voor het NK, vandaar dat
men uit moest wijken naar Brussel.
Baanwielrennen en wegwielrennen
Omdat de Nederlandse overheid zoveel vijandiger was tegen
het wielrennen dan de overheden in omliggende landen, is het wegwielrennen voor
de Tweede Wereldoorlog in Nederland nooit erg tot bloei gekomen. Het
baanwielrennen was hier indertijd veel populairder dan het wegwielrennen. Pas
na de Tweede Wereldoorlog kwam het wegwielrennen in ons land tot bloei, mede doordat de Nederlandse
overheid zich toen soepeler ging opstellen tegenover organisatoren van
wegwielerwedstrijden.
Geen opmerkingen:
Nieuwe opmerkingen zijn niet toegestaan.